بررسی تاریخ عرضه و مشخصات پلی استیشن 5 پرو

بررسی تاریخ عرضه و مشخصات پلی استیشن 5 پرو

در این مطلب قصد داریم تاریخ انتشار و بارزترین مشخصات پلی استیشن 5 پرو را معرفی و بررسی کنیم.

درسال 2020 بود که پلی استیشن 5 سونی در بازار عرضه و درست مدتی بعد شایعاتی مربوط به جانشین جدید آن در فضای مجازی پخش شد؛ ازجمله شایعات محبوبی که از آن زمان تا به‌حال به‌گوش می‌رسد، عرضه نسخه ارتقاءیافته پلی استیشن 5، باعنوان پلی استیشن 5 پرو (PS5 Pro) توسط شرکت سونی بوده است. البته باید بگوییم که تاکنون هیچ خبری از سوی سونی در مورد عرضه و مشخصات پلی استیشن 5 پرو منتشر نشده است.

طبق گزارشاتی که اخیرا منتشر شده، PS5 Pro ممکن است در سپتامبر سال آینده (یعنی شهریور یا مهرماه 1403)، با ارتقاء عملکرد ویژه ای عرضه شود. در این مطلب از مجله نوا کامپیوتر قصد داریم تاریخ عرضه این محصول به بازار و مهم‌ترین مشخصات پلی استیشن 5 پرو را بررسی کنیم.

تاریخ عرضه + مشخصات پلی استیشن 5 پرو

یکی از کاربران در انجمن ResetEra جزئیات جالبی را درمورد مشخصات پلی استیشن 5 پرو به اشتراک گذاشته است. طبق گفته این کاربر، انتظار می‌رود PS5 Pro، دارای یک پردازنده گرافیکی جدید به نام Viola باشد که با استفاده از سیستم پردازشی 4NP TSMC ساخته شده و فرکانس هدف 2 گیگاهرتز دارد. معماری این محصول، AMD RDNA3 خواهد بود که در صورت فعال بودن کامل دارای 30WGP است؛ البته این نکته را باید درنظر داشت که پلی استیشن های نهایی ممکن است تنها 28WGP داشته باشند.

همچنین برای واحد پردازش مرکزی (CPU) این محصول، استفاده از معماری AMD Zen 2 با حداکثر فرکانس 4.4 گیگاهرتز پیشنهاد شده است. گفته می‌شود این کنسول به‌طورکلی بر روی سه فناوری اصلی تمرکز دارد:

  • ذخیره‌سازی سریع
  • ردیابی پرتوی تسریع‌شده
  • ارتقاء مقیاس

 گفتنی است که کاربران می‌توانند انتظار حافظه 16 گیگابایتی DDR6 با پهنای باند 576 گیگابایت بر ثانیه را در این کنسول جدید داشته باشند.

همچنین این کاربر گفته است که هدف سونی دستیابی به خروجی 4K ارتقا یافته پایدار با بیش از 30 فریم در ثانیه در پلی استیشن 5 پرو است. تاریخ عرضه احتمالی این محصول توسط این کاربر نیز سپتامبر 2024 بوده، که این تاریخ زودتر از تاریخ انتشار شایعه‌شده قبلی (نوامبر 2024) است.

وقتی از جناب تام هدرسون (Tom Henderson) از Insider Gaming درباره صحت اطلاعات افشا شده سوال شد، پاسخ داد که نمی‌تواند درباره افشای اطلاعات دیگران اظهارنظر کند؛ با این اوصاف او اشاره کرد که ممکن است به دلیل توزیع کیت توسعه‌دهنده به استودیوهای شخص ثالث، مشخصات کامل این کنسول در ماه جاری افشا شود. این نکته را همچنان باید درنظر گرفت که شرکت سونی همچنان هیچ‌گونه خبری را در رابطه با تاریخ عرضه و مشخصات پلی استیشن 5 پرو تایید نکرده است!

معرفی PS5 اسلیم توسط سونی

اگرچه هنوز شرکت سونی هیچ اخباری را درباره پلی استیشن 5 پرو تایید نکرده؛ اما ماه گذشته خبرهایی درباره عرضه PS5 Slim توسط سونی منتشر شد:

این شرکت PS5 جدید را از طریق یک پست وبلاگ معرفی کرد و این تنها خبر معتبری است که به بازیکنان از سراسر جهان اجازه صحبت درباره این محصول جدید را داده بود. سید شومان (Sid Shuman)، مدیر ارشد ارتباطات محتوای SIE، چنین گفت که PS5 اسلیم به‌منظور رفع نیازهای درحال تکامل بازیکنان ساخته شده است. در حال حاضر، PS5 Slim عرضه شده و در دسترس مشتریان قرار دارد.

خوب است بدانید که حجم کنسول جدید 30 درصد کاهش یافته و همچنین سبک‌تر از OG PS5 است؛ از نظر طراحی نیز تغییرات محسوسی به چشم می‌خورد.برای مثال به جای دو پنل، در حال حاضر چهار پنل پوششی در مجموع (دو پانل در هر طرف) وجود دارد. یکی دیگر از تغییرات قابل توجه این است که سونی یک برآمدگی در سمتی که درایو دیسک را در خود جای داده است اضافه کرده است، که این دیسک درایو را می‌توان برداشت و جایگزین کرد.

در قسمت جلویی PS5 به جای درگاه‌های USB Type-A و USB Type-C، اکنون دو درگاه USB Type-C خواهد داشت. همچنین در جعبه، یک پایه افقی برای PS5 قرار داده شده است؛ با این حال، اگر می‌خواهید یک پایه عمودی داشته باشید، باید برای خرید و تهیه آن به‌صورت جداگانه اقدام کنید. گفتنی است که در PS5 که در سال 2020 عرضه شد، سونی یک پایه واحد ارائه داد که می‌توان آن را به یک پایه عمودی و افقی تبدیل کرد.

نظر خود را بنویسید