ویندوز 12 در مقایسه با ویندوز 11

ویندوز 12 در مقایسه با ویندوز 11

در این مطلب قصد داریم سه ویژگی جدید که باعث تمایز ویندوز 12 در مقایسه با ویندوز 11 شده است را بررسی کنیم.

طبق گزارش‌های به‌دست آمده، شرکت مایکروسافت درحال آماده‌سازی نسخه بعدی ویندوز است که انتظار داریم ویندوز 12 باشد.البته باید اشاره کرد که مایکروسافت به‌طور رسمی ویندوز 12 را معرفی نکرده؛ اما با این حال انتظار می‌رود که این شرکت بزرگ فناوری واقع در ردموند به‌دنبال ارائه نسخه بعدی ویندوز باشد!

تا به امروز نیز شایعاتی پیرامون عملکرد و به‌روز رسانی‌های نسخه جدید ویندوز منتشر شده است که بد نیست پیش‌از عرضه آن به بازار با مهم‌ترین ویژگی‌هایش آشنا شویم. در این مطلب از وبلاگ نوا کامپیوتر قصد داریم به بارزترین ویژگی‌ها و به‌روز رسانی‌هایی که باعث تمایز ویندوز 12 در مقایسه با ویندوز 11 می‌شود، بپردازیم.

سه ویژگی جدید ویندوز 12 در مقایسه با ویندوز 11

اگر آنچه تا به‌اکنون منتشر شده درست باشد، ویندوز 12 میتواند یک بروزرسانی بزرگ برای این سیستم عامل باشد. همچنین گفتنی است که باتوجه به سرمایه‌گذاری کلان شرکت مایکروسافت روی ویندوز 12، انتظار می‌رود که این ویندوز جدید از هوش مصنوعی بهره برده باشد.

در ادامه فناوری‌های پیاده شده در این سیستم عامل را بیشتر مورد بررسی قرار داده‌ایم:

برخورداری از هوش مصنوعی

همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم براساس شایعات منتشر شده، هوش مصنوعی بخشی جدایی ناپذیر از ویندوز 12 خواهد بود. گفتنی است که مایکروسافت 10 میلیارد دلار در OpenAI، شرکت پشتیبان GhatGPT سرمایه‌گذاری کرده است که این احتمال را قوی‌تر می‌کند.

گزارش اخیر حاکی از آن است که مایکروسافت می‌تواند برای ارائه بهتر اطلاعات، پیش بردن یکسری از کارهای کامپیوتری و... در ویندوز 12 بر یادگیری ماشین (Machine Learning) تکیه کند. همچنین انتظار می‌رود که هرکاری که مایکروسافت با فناوری هوش مصنوعی بر روی ویندوز 12 پیاده کرده، از دستیار مجازی و قدیمی خود کورتانا (Cortana) مفید و کارآمدتر باشد.

درباره این دستیار مجازی باید بگوییم که کورتانا که در اصل بخش اصلی ویندوز 10 بود، کاربران را جذب نکرد و درنهایت به‌جای یک ویژگی اصلی در منوی استارت، تا حدودی به یک برنامه فرعی تقلیل پیدا کرد. با این اوصاف ادغام Copilot می‌تواند بسیار مفیدتر باشد، به‌خصوص با توانایی آن در درک بهتر سوالاتی که درقالب مکالمه مطرح می‌شوند!

طبق دیگر گزارش‌ها، اینتل قرار است تراشه‌های جدید Intel Core Ultra خود را معرفی کند، که دارای یک پردازشگر هوش مصنوعی برای مدیریت دیتاهای متمرکز بر هوش مصنوعی است. طبق دیگر شایعات انتظار می‌رود که ویندوز 12 بتواند در ژوئن 2024 راه‌اندازی شود؛ سازگاری با هوش مصنوعی، استفاده از تراشه‌های Intel Core Ultra یا Qualcomm Snapdragon X Elite ازجمله ویژگی‌هایی هستند که سبب تمایز ویندوز 12 در مقایسه با ویندوز 11 میشوند.

برخورداری از سیستم عامل ماژولار

براساس گزارش‌های Bowden، مایکروسافت می‌خواهد سیستم‌عامل را ماژولارتر کند تا برنامه‌های خاصی در دستگاه‌های خاصی فعال یا غیرفعال شوند. البته باید گفت که این اتفاق، جدید نخواهد بود؛ چرا که مایکروسافت پیش از امروز، این عملکرد را با سیستم عامل Windows Core امتحان کرده که هدف آن یک سیستم عامل ماژولار برای ویندوز است که ویژگی‌های قدیمی ویندوز را حذف می‌کند تا بتواند به نصب برنامه و به‌روز رسانی آن‌ها سرعت ببخشد. ویندوز 10 ایکس این سطح از ماژولار را امتحان کرد، اما مایکروسافت آن را در سال 2021 کنار گذاشت؛ با این حال ممکن است شاهد بازگشت این مفهوم در ویندوز 12 باشیم.

سیستم عامل ماژولار چه مزایایی را برای کاربران به‌همراه می‌آورد؟

ویندوز بر روی طیف وسیعی از دستگاه‌ها همچون تبلت، کنسول‌های بازی دستی و... اجرا می‌شود؛ با این حال، هر دستگاه ویندوزی به پشتیبانی کامل از برنامه Win32 قدیمی نیاز ندارد. ویندوز 12 ماژولار به مایکروسافت اجازه می‌دهد تا نسخه‌های مختلف سیستم‌عامل را برای پلتفرم‌های مختلف پیکربندی کند که ظاهراً هم به این ترتیب این دستگاه‌ها می‌توانند با انباشته نشدن برنامه‌هایی که به آن‌ها نیاز ندارند، عملکرد بهتری داشته باشند.

رابط کاربری به‌روز شده؛ مهم‌ترین ویژگی ویندوز 12 در مقایسه با ویندوز 11

درطول کنفرانس Ignite 2022، مایکروسافت یک رابط (UI) ویندوز را معرفی کرد که انتظار می‌رود  ویژگی جدیدی برای ویندوز 12 باشد. براساس گزارش‌های ExtremeTech، افرادی که در این رویداد شرکت کردند، یک دسکتاپ با نوار وظیفه شناور و نمادهای سیستم را در گوشه بالا سمت راست دیدند. همچنین اسکرین شات‌هایی وجود داشت که یک نوار جستجوی شناور را در مرکز صفحه به‌همراه آیکون آب و هوا در بالا سمت چپ نشان می‌داد.

توجه به این نکته مهم است که آنچه مایکروسافت معرفی کرده نشان‌دهنده ظاهر رابط کاربری ویندوز 12 در هنگام راه‌اندازی نیست؛ بلکه باتوجه به ظریف بودن تغییرات طراحی، می‌توانیم شکلی از آن را در به‌روزرسانی ویندوز 11 ببینیم. با این اوصاف، منطقی است که فرض کنیم ویندوز 12 رابط کاربری متفاوتی با ویندوز 11 خواهد داشت.

نتیجه‌گیری

همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم هنوز هیچ خبر رسمی ازجانب شرکت مایکروسافت نسبت به ویندوز 12، تاریخ انتشار و ویژگی‌های آن صورت نگرفته است و آنچه در این مطلب گفتیم، صرفا اخبار و شایعاتی بود که در خبرگزاری‌های مختلف تا به امروز منتشر شده است. با این حال استفاده از فناوری هوش مصنوعی در این سری از ویندوز قطعی است که بدون‌شک انتظار می‌رود یکی از ویژگی‌های جذاب ویندوز 12 در مقایسه با ویندوز 11 باشد.

نظر خود را بنویسید