مایکروسافت طبق بیانیه رسمی روز جمعه 13 اکتبر 2023 اعلام کرد غول صنعت بازی سازی یعنی Activision Blizzard را تصاحب کرده است. با موافقت کردن رگولاتوری بریتانیا، این معامله که یکی از سنگین ترین معاملات تاریخ صنعت گیم به شمار میرود انجام شده و کلکسیون استودیو های بازی سازی مایکروسافت از همیشه کامل تر به نظر میرسد. مایکروسافت قول داده است که این خرید، موجب انحصاری شدن عناوینی مانند سری محبوب Call of Duty نخواهد شد و این سری به مانند گذشته برای تمام پلتفرم ها عرضه خواهد شد. فیل اسپنسر (مدیر عامل XBOX) در این مورد می گوید: "فرقی نمیکند روی ایکس باکس، پلی استیشن، نینتندو، کامپیوتر شخصی یا حتی موبایل گیم های محبوب خود را بازی میکنید، به شما همیشه خوش آمد گفته خواهد شد!" که نشان از این دارد که Call of Duty قرار است در تمام پلتفرم ها عرضه و پشتیبانی شود.
ایکس باکس سال ها به دلیل عقب ماندن از رقبایی مانند سونی و نینتندو از نظر کیفیت بازی های AAA انحصاری، انتقاد های بسیاری را تحمل کرده است و حتی در صنعت رو به رشد گیمینگ موبایل نیز حرفی برای گفتن نداشته است. اما حالا، مایکروسافت و به طور خاص، ایکس باکس، پتانسیل رقابت بیشتر در صنعت گیم را خواهد داشت. زیرمجموعه اکتیویژن به نام King که خالق سری محبوب Candy Crush در بازی های موبایلی است میتواند عقب ماندگی مایکروسافت در گیم های موبایلی را در سال های آتی بهبود ببخشد.
Activision Blizzard با فرانچایز های بزرگ، محبوب و پر درآمد خود مانند Call of Duty، World of Warcraft و Diablo میتواند ارزش اشتراک Game Pass ایکس باکس را بسیار بالا برده و سبب افزایش کاربران آن شود که همین امر میتواند باعث پیروزی مایکروسافت در صنعت گیم شود. در گذشته، اکتیویژن اجازه حضور بازی هایش در سرویس هایی مانند گیم پس را نمیداد و سیاست فروش بازی ها به صورت جداگانه را در پیش گرفته بود تا سود بیشتری نصیب خود کند. اما حالا به طور قطع در آینده نزدیک شاهد ورود عناوین این ناشر بازی به گیم پس خواهیم بود که به گفته مایکروسافت، آینده گیم در سرویس هایی مانند گیم پس خلاصه می شود. گیم پس در حال حاضر 25 میلیون کاربر دارد که هر کدام به طور میانگین 10 دلار در ماه برای این سرویس هزینه میکنند. مایکروسافت امیدوار است سیاست های جدید خود بتواند در آینده شمار کاربران گیم پس را افزایش دهد که کاملا شدنی به نظر میرسد.
مایکل پچر، تحلیل گر تکنولوژی میگوید:"با 25 میلیون کاربر، سرویس گیم پس ضرر ده است اما با 100 یا 200 میلیون کاربر، مایکروسافت پول بسیار زیادی به جیب خواهد زد. آن ها میدانند که اگر قرار به افزایش کاربران گیم پس به طور مثال از 25 به 50 میلیون باشد، این امر بدون گیم هایی نظیر کال آف دیوتی امکان پذیر نخواهد بود." اکتیویژن وعده داده که بازی های خود را در سال آینده میلادی در گیم پس عرضه خواهد کرد. البته به گفته مایکروسافت، اکتیویژن میتواند به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه دهد و تمام کارمندان خود را نگه دارد که این خبر خوبی برای هر دو طرف ماجرا و هم چنین کارمندان استودیو خواهد بود.
حال به نظر شما مایکروسافت و ایکس باکس با سیاست های جدید خود میتوانند پیروز میدان رقابت صنعت گیم باشند یا سرویس هایی مانند گیم پس چیزی جز ضرر عایدشان نخواهد کرد؟
نظرات 1