معرفی و بررسی پردازنده‌ های سری Ryzen 8040؛ پردازنده‌های جدیدAMD خیلی هم جدید نیستند!

معرفی و بررسی پردازنده‌ های سری Ryzen 8040؛ پردازنده‌های جدیدAMD  خیلی هم جدید نیستند!

اخیرا AMD پردازنده‌ های سری Ryzen 8040 را معرفی کرده است که باعنوان به‌روزرسانی برای سری Ryzen 7040 دردسترس هستند. این پردازنده‌ها با سازگاری پیشرفته برای یک پلتفرم نرم‌افزاری معرفی و طراحی شده‌اند که هدف اصلی از ایجاد آن، ساده‌سازی و توسعه برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی بااستفاده از پردازشگر هوش مصنوعی (npu) است.

نکته‌ای که در رابطه با پردازنده‌های جدید ای‌ام‌دی وجود دارد این است که پردازنده های سری Ryzen 8040، آنقدرها که به نظر می‌رسد جدید نیستند. این شرکت در جریان رویداد Advancing AI خود اعلام کرد که تراشه‌های Ryzen 8040 را CPUهای نسل بعدی نمی‌نامد؛ بلکه از آن‌ها به‌عنوان گام بعدی در پردازش هوش مصنوعی یاد می‌کند.

همچنین پردازنده های سری Ryzen 8040 جایگزین تراشه‌های سری Ryzen 7040 خواهند شد و تنها بر اساس این واقعیت، به‌راحتی می‌توان این تصور را داشت که پردازنده‌های Ryzen 8040 بهتر هستند. با این حال از آنچه AMD تاکنون به اشتراک گذاشته است، این تراشه‌های ظاهراً جدید، چیزی بیش از تغییر نام تجاری پردازنده‌های موجود در لپ‌تاپ‌ها به نظر نمی‌رسند! البته باید گفت که AMD خود را برای این نوع موقعیت گیج‌کننده و گمراه‌کننده نیز آماده کرده است.

پردازنده‌ های سری Ryzen 8040؛ نامی جدید با کاربردی قدیمی

قبل از هرچیزی بیاید به اثبات این حرف بپردازیم که پردازنده‌ های سری Ryzen 8040، تنها یک تغییر نام تجاری نسب به نسخه قبلی آن (Ryzen 7040) هستند:

اولا باید بگوییم این تراشه‌ها که با نام Hawk Point نیز شناخته می‌شوند، از تراشه‌های AMD Zen 4 و GPU RDNA 3 استفاده می‌کنند که پردازنده‌های نسل قبل فونیکس نیز از آن‌ها استفاده می‌کردند؛ همچنین یک NPU وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

نکته دوم درخصوص قدرت گرافیکی این پردازنده‌های جدید است. با وجود گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه AMD قدرت گرافیکی این تراشه‌ها را افزایش می‌دهد، سرعت، تعداد تراشه‌ها و حتی قدرت گرافیکی آن نسبت به سری گذشته یکسان است و تنها چیزی که تغییر کرده شماره (number) است.

ای‌ام‌دی مدعی شده است که به‌دلیل بهبود سیستم‌افزار و بهینه‌سازی، انتظار پیشرفت‌هایی برای پردازنده‌ های سری Ryzen 8040 دارد؛ اما تا به‌اکنون هیچ اعداد و ارقامی برای اشتراک‌گذاری و اثبات حرفش نداشته است! همچنین مشخص شد که همه مشخصات از جمله حافظه نهان و سرعت GPU یکسان هستند.

پردازشگر هوش مصنوعی؛ عامل تمایز پردازنده‌های جدید AMD با سری قبلی

به نظر می‌رسد استفاده از پردازشگر هوش مصنوعی (NPU) تنها تفاوت در این تراشه‌هاست! همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، AMD پردازنده ‌های سری Ryzen 8040 را در رویدادی با عنوان Advancing AI  معرفی کرد ومدعی شد که این تراشه‌های جدید تا 1.4 برابر عملکرد هوش مصنوعی بهتری نسبت به تراشه‌های Ryzen 7040 دارند.

ناگفته نماند که این تراشه‌های جدید قادر به عملکرد هوش مصنوعی بالاتری هستند؛ اما آن‌ها فقط یک نسخه تقویت شده از معماری XDNA هستند که پیش‌تردر تراشه‌های Ryzen 7040 به‌کار گرفته شده‌اند. درواقع باید گفت که AMD از همان پردازنده اختصاصی هوش مصنوعی که روی تراشه‌های نسل قبلی استفاده کرده بود، مجددا برای ساخت پردازنده ‌های سری Ryzen 8040 هم استفاده کرده است.

بررسی چالش‌های دیگر پردازنده‌ های سری Ryzen 8040

هنگامی که AMD برای اولین بار از طرح و نامگذاری جدید خود رونمایی کرد، اعتراضاتی به‌وجود آمد. با این اوصاف بدیهی است که "Ryzen 8040" به‌عنوان شاهدی زنده است که نشان می‌دهد نام‌گذاری محصولات این برند، کاربری‌های مبهمی را برای مشتری ایجاد می‌کند!

چرا که پردازنده‌ های سری Ryzen 8040 این شرکت به‌جای ارائه مجموعه‌ای از معماری‌های قدیمی‌تر در نسل فعلی، چیزی را که شبیه نسل جدید به نظر می‌رسد با مشخصاتی مشابه با آنچه که قبلاً داشته، ارائه می‌کند. درواقع این محصول جدید، قابلیت جدیدی برای کاربران ندارد، صرفا نام آن است که ممکن است به‌نظر جدید برسند.

درباره ای‌ام‌دی

خوب است بدانید که بیش از 50 سال است که AMD نوآوری را در فناوری‌های محاسباتی، گرافیک و... با کارایی بالا هدایت کرده است. میلیاردها نفر، کسب‌وکارهای پیشرو در فهرست Fortune 500 و مؤسسات تحقیقاتی علمی پیشرفته در سراسر جهان روزانه به فناوری AMD برای بهبود نحوه زندگی، کار و بازی خود متکی هستند. گفتنی است که کارمندان AMD بر روی ایجاد رهبری محصولات با کارایی بالا و تطبیقی متمرکز شده‌اند که مرزهای ناممکن را جابجا می‌کند.

نظر خود را بنویسید